Výměna krbové vložky v kachlovém krbu.

Jednoho dne mi přišla v mobilu zpráva s videem na požadavek opravy krbu. Při následné obhlídce situace u zákazníka se ukázalo, že do velké masivní obestavby v kachloví byla instalována krbová vložka, která se při provozu teplem zcela zdeformovala. V této době se mi zrovna odsunul termín nástupu na smluvenou zakázku, a tak jsem souhlasil s opravou krbu, i když hned na první pohled bylo jasné, že se jedná o docela choulostivou a zapeklitou situaci.

Vyměnit krbovou vložku v kachlové stavbě není vůbec jednoduchá záležitost. Pokud už dochází k výměně, musí se na trhu s vložkami v první řadě najít vložka totožných rozměrů prosklení, aby nebylo nutné složení kachlové obestavby měnit, nebo výrazně upravovat a po jejim rozebrání ji složit do původního stavu. Dalším ošemetným úkonem je pak rozebrání kachlového pláště. Tento plášť, pokud už se má rozebírat, by měl být zhotovený tzv. “na hlínu”. Termín “na hlínu” znamená, že kachle jsou navzájem propojeny jílovou mazaninou a následně ještě spojeny drátěnými sponami. Toto je prapůvodní postup vyhotovení kachlových staveb a umožňuje jejich zpětné rozebrání bez poškození kachlů. Je to základní kamnářská metoda, kterou v současné době však řada kamnářů opouští a kachle k sobě navzájem raději lepí lepidly. Rozebrat lepenou stavbu po nějakém čase je ovšem velmi obtížné. Člověk se musí do ní vhodným způsobem v určitém místě doslova vlámat a pak ji z vnitřní strany uhlovou bruskou rozřezat. Takovou činnost provádět v uzavřeném a zabydleném interiéru snad není potřeba ani popisovat. Jsou to oblaka prachu, která nejdou odsát a nelze v nich bez ochranných pomůcek ani pracovat. Vzniká nedýchatelné prostředí s omezenou viditelností.

Mým prvním zájmem tedy bylo zjistit, jak je stavba zhotovena. Povedlo se dohledat původního zhotovitele, který mi potvrdil, že stavba je provedena “na hlínu”. Vyhledal jsem si i výrobce kachlů, a to pro případ, že by se některý kachel poškodil a já musel narychlo použít náhradu. Výrobce mi potvrdil možnou urgentní výrobu případně poškozených kachlů, a to v řádu dnů, přičemž běžná čekací doba je několik měsíců. Takže vše klapalo, kachle jsou na hlínu, tedy rozebrat to půjde a pokud něco poškodím, keramici mi dodají urychleně náhradu. Vhodnou vložku jsem zcela náhodou sehnal od kamnářského kolegy, který ji zrovna akutně nepotřeboval. Odhad trvání opravy jsem měl naplánován na cca 10 dnů, 1 až 2 dny na rozebírání a pak cca 8 dnů stavění.

Začíná rozebírání. Avšak hned první kachle drží, nejdou rozloupnout a poškozuji je. Pak zjišťuji, že jsou navzájem slepené. Zevnitř jsou ještě i prolepené a propojené s další vyzdívkou plnými cihlami až po krbovou vložku. Tato je tam instalována doslova natvrdo, bez možnosti dilatovat vlivem tepelné roztažnosti. Proč se vložka zbortila je už jasné. Rozebírání jedné jediné řady kachlů pomocí majzlíku a kladiva trvá dva dny. Celé to je ještě proarmovánou kusy kovových “vinklů”, které tam už vůbec nemají co dělat. Nejde to rozebírat a vidím, že ani dále už nepůjde. Na rukou mám krvavé mozoly. Nastupuje tedy sbíječka, protože si už nevím rady. Rozebrání celého krbu pak trvá další tři dny. Vylupuju celé bloky kachlů, třeba o 5 kusech i s tou vnitřní vyzdívkou. Jsou to velmi těžké bloky, které mám problém vůbec unest a dostat ven na zahradu. Drží pohromadě, aniž by se rozpadaly. Další dva dny pak na zahradě tyto kachle rozbrušuji a odřezávám od sebe a čistím. Celé to odneslo poškozením 12 kachlů. Na náhradu kachlů následně čekám 10 dnů. Po dodání nových kachlů pak stavba trvá dalších 8 dnů. Každý den postavím jednu řadu kachlů, teď už stavěných na hlínu. Pouze překlady nad skly a první řada kachlů nad nimi je lepená, tam to jinak nejde zhotovit.

Původní litinová krbová vložka byla zaměněna za špičkovou vložku Hoxter 63/51 s prstenci. Do výbavy krbu byla na přání majitele ještě vložena automatická regulace hoření Timpex 110. Celý krb se touto výměnou vložky a novým způsobem propojení kachlů stává po cca 20 letech od prvotního zprovoznění opravdu krbem a i topidlem, které na pár polínek hřeje a má několikahodinovou setrvačnost v sálání. Původní zhotovení nebylo vůbec schopné se řádně rozehřát a sálat kachlovím, byl to žrout dřeva, který sice topil, ale pouze sklem a do patra dvěma vývody vzduchu, které byly napojeny na přírubě původní vložky. V počátku stavby jsem dostal dotaz, co to bude nakonec stát, upřimně jsem řekl, že netuším v takovýchto případech nejde odhadnout vůbec dopředu doba strávená prací, jsou to desítky hodin a mnoho naježděných kilometrů na stavbu a zpět. Celkovou cenu neuvádím, ale propředstavu, nová vložka s prstenci stojí 119 000Kč bez DPH, regulace Timpex pak 19 000Kč bez DPH a jak píši výše bylo tam odpracováno mnoho desítek hodin a najeto bylo víc jak 10000km. Cenu za hodinu práce mám pak na úrovni třeba kadeřníka a cena za 1km nájezdu pak obsahuje amortizaci vozidla za několik set tisíc korun, cenu za dvoje oježděné sady pneumatik ročně, cenu za dvojitý servis auta ročně s výměnou náplní a naftu.